
ENERGIKA świętuje w tym roku 25-lecie działalności. To imponujący wynik i zarazem idealna okazja do podsumowań. Każdy etap był ważny, ale to odwaga w sięganiu po nowe technologie stała się kluczowa. Zdecydowaliśmy się na wejście w projekty kogeneracyjne w czasach, gdy w Polsce mało kto w nie wierzył, podkreśla Dyrektor Operacyjny ENERGIKI Ewelina Szamałek-Garcarek.
Wdrażaliśmy technologię spalania biomasy i paliw alternatywnych, łącząc efektywność z ekologią. Ryzyko zawsze się opłacało, jeśli było dobrze przemyślane. Nie reagowaliśmy na trendy - my je wyprzedzaliśmy, kontynuuje.

Czy projekt był wyjątkowo ryzykowny, ale okazał się sukcesem?
Projekty, które realizujemy, zawsze niosą ze sobą ryzyko. To cecha inwestycji technologicznych o wysokiej skali i innowacyjnym charakterze. Proces ich realizacji jest wieloetapowy, a powodzenie zależy od wielu czynników: jakości, precyzyjnego harmonogramu czy warunków zewnętrznych. Patrząc jednak na efekty naszych dotychczasowych przedsięwzięć, mogę powiedzieć jedno: starannie zaplanowane projekty są opłacalne, minimalizują ryzyko i przynoszą wymierne korzyści - dla naszych partnerów i dla ENERGIKI.
Jak zmieniła się polska energetyka od początku działalności spółki? Co nadal wymaga zmian?
Przeszliśmy od dominacji węgla przez rozwój OZE - po hybrydowe systemy ciepłownicze. Wciąż brakuje stabilnej polityki energetycznej, spójnego wsparcia dla polskich innowacji i edukacji społeczeństwa z zakresu efektywności energetycznej.
Jakie cele stawia sobie ENERGIKA na kolejne 25 lat?
Chcemy dalej kreować innowacje w energetyce, rozwijać własną produkcję kotłów, rozwijać projekty oparte na OZE, technologiach z użyciem agregatów ORC oraz turbin parowych, a także inteligentnych systemach zarządzania energią. Strategia na kolejne 25 lat to łączenie odpowiedzialności klimatycznej z realnymi korzyściami dla użytkowników i inwestorów. Coraz mocniej angażujemy się w projekty edukacyjne. O zawsze czystej energii ma być głośno.
W social mediach promujecie Państwo kampanię edukacyjną dla dzieci. Czego dotyczy i skąd wziął się pomysł?
Pomysł zrodził się z przekonania, że edukacja energetyczna powinna zaczynać się jak najwcześniej. Dzieci chłoną wiedzę szybciej niż dorośli i potrafią inspirować rodziców do działania. Chcemy w ciekawy sposób pokazać najmłodszym skąd bierze się energia i dlaczego warto budować nowoczesne, ekologiczne elektrociepłownie. Planujemy dotrzeć do przedszkoli i szkół a także ruszyć z kampanią w social mediach. Uwagę skupiamy również na studentach - przyszłych inżynierach, technologach. Będą kontynuować rozwój zielonej transformacji a my chcemy ich w tym wspierać.
Jak w prosty sposób wytłumaczyć dzieciom ciepłownictwo systemowe i kogenerację?
Nowoczesna energetyka jest przyjazna dla środowiska. Jak zainteresować nią dzieci? Postawiliśmy na kolorowy klip. Pokażemy w nim kontrast pomiędzy duszącym dymem zanieczyszczającym powietrze, a ekologicznymi rozwiązaniami. Przewodnikiem po tym świecie będzie nasza maskotka - MegaWatek. Nie zapomnieliśmy także o czarnym charakterze.
Jak ENERGIKA zmierzy efekty tej kampanii?
Najważniejsze będą: liczba uczestników, interakcje w social mediach oraz to, czy dzieci powtórzą w domu, czego się nauczyły. Głośne: „Nie wolno palić śmieciami w piecu”, „Mamo segreguj śmieci"– uznamy za sukces.
Dlaczego aktywność fizyczna to ważny element społecznego zaangażowania firmy?
Sport to coś więcej niż rywalizacja. To energia i pasja. Wierzymy, że ruch buduje siłę nie tylko w ciele, ale i w społecznościach lokalnych. Liga MTB, speedrower czy biegi uliczne gromadzą ludzi w różnym wieku, integrują i motywują do działania. Sama uwielbiam grę w squasha, a większość TEAMu uprawia: bieganie, piłkę nożną, jazdę na rowerze. Jeśli nie rozmawiamy o technologii - na pewno wymieniamy sportowe wrażenia. Ważne jest inwestowanie w dobrą energię. Zarówno tę wytwarzaną w instalacjach, jak i płynącą ze sportu.
Czy istnieje podobieństwo między wysiłkiem sportowca a pracą inżyniera?
Uważam, że tak. W sporcie liczą się: przygotowanie, strategia i współpraca. Dokładnie tak, jak przy dużych projektach inżynieryjnych. Zarówno sportowiec, jak i inżynier musi wytrwale dążyć do celu - pokonując przeszkody i współpracując. Moim zdaniem sukces wymaga zaangażowania, planowania i odwagi – niezależnie od dyscypliny.
Co było największym wyzwaniem przy realizacji pionierskiej elektrociepłowni ORC w Kozienicach?
Najtrudniejsze było udowodnienie, że technologia, która w Polsce jeszcze nie funkcjonowała, jest warta inwestycji a także, że jej integracja z istniejącym systemem energetycznym będzie możliwa. Teraz wiemy, że ORC z medium organicznym może stać się standardem – szczególnie w połączeniu z biomasą i innymi paliwami alternatywnymi. Ma ogromny potencjał w projektach, gdzie liczy się efektywność i odpowiedzialność klimatyczna.
W jakich lokalizacjach ENERGIKA realizuje obecnie projekty?
Działamy w całej Polsce: ciepłownie miejskie, zakłady przemysłowe i nowoczesne instalacje w sektorze spożywczym – m.in. w Glinojecku, Ciechanowie, Suwałkach, Zgorzelcu, Koszalinie, Ostrowie Wielkopolskim i Lesznie.

Temat dyskryminacji kobiet w branży. Czy mimo wieloletniego doświadczenia wciąż spotyka się Pani z takim podejściem w pracy?
Tak, pomimo realizacji wielu wymagających projektów i kierowniczego stanowiska - nadal spotykam się z umniejszaniem mojej roli - jako kobiety - w branży technologicznej. Czasami przybiera to subtelną formę - zaskoczenie na twarzach rozmówców, gdy okazuje się, że to kobieta stoi na czele projektu. Doświadczyłam też otwartej próby podważania kompetencji. Na początku mojej kariery bywało to bardzo trudne. Dziś mam pełną świadomość własnej wartości i wiem, że najlepszą odpowiedzią są wyniki mojej pracy. W social mediach ENERGIKI przedstawiamy komentarze, które na co dzień słyszą inżynierki. Branża energetyczna jest w dużej mierze zdominowana przez mężczyzn, a kobiety często muszą udowadniać swoją wartość bardziej niż ich koledzy.
Jak przełamywać stereotypy?
Kobiety muszą być obecne na konferencjach, debatach. Powinny być odważne i pewne swoich kompetencji. Mentoring, środowisko pracy oparte na szacunku i promowanie różnorodności jako wartości biznesowej są kluczowe. Od lat pokazujemy, że kobiety mogą zajmować kluczowe stanowiska i prowadzić innowacyjne projekty. Siła kobiet jest niepodważalna.
Proszę dokończyć zdanie: ENERGIKA to…
Ludzie, którzy wiedzą i energią zmieniają oblicze polskiej energetyki.