Luba Sp. z o.o. jest prężnie rozwijającą się polską marką, która na rynku istnieje od 2015 roku. Ideą jej powstania była chęć ułatwienia codziennego życia i umilenia domowych porządków. Ich największą siłą napędową są konsumenci! Tworzą produkty, które są zawsze pod ręką, rozwiązując szybko i wygodnie codzienne problemy związane z utrzymaniem czystości w domu, z higieną naszych pociech i pupili. O historii powstania, konkurencyjności brandu i planach na przyszłość rozmawiamy z Marią Szymańską – Prezes Zarządu.
Powiedzmy o początkach działalności marki, historii jej rozwoju oraz skąd pomysł na nazwę brandu.
Nasza nazwa marki – Luba - pochodzi z jedynego słusznego źródła. Od nazwiska założyciela i właściciela Michała Luby. To człowiek o wielkim sercu, empatii i z wielodzietną rodziną. Jest naszym motorem napędowym i inspiracją do dalszego rozwoju.
Spółka Luba jest absolutnie efektem wizjonerskiego myślenia właściciela, jego ogromnej odwagi biznesowej oraz potrzeby dywersyfikacji biznesu. Pomysł, aby zaistnieć w ogromnym sektorze produktów higienicznych i kosmetycznych był decyzją strategiczną dla rozwoju oraz umacniania całego Luba Sohn Holding, który wcześniej skupiał się głownie na branży budowlanej. Bacznie obserwujemy wszystkie sektory naszej gospodarki. Nasze otwarte umysły i wspomniana odwaga niesamowicie inspirują nas do podejmowania nowych projektów. Czasem nawet tych nieoczywistych, tych pływających w czerwonych oceanach, trudnych ale z niesamowitym potencjałem, który zauważamy i zagarniamy dla nas.
Początki naszej firmy sięgają 2015 roku, był to czas wdrożenia technologii produkcji nawilżanych chusteczek i papierów oraz zakupu pierwszych maszyn do produkcji. Jednym z naszych największych talentów jest „talent do ludzi”. Dość szybko zbudowaliśmy wykwalifikowany, doświadczony zespół, który był w stanie stworzyć odpowiednią technologię i procesy, na których pracujemy do dziś. Niedługo po uruchomieniu produkcji uzyskaliśmy ważne dla rynku i konsumenta certyfikaty ISO czy też GMP. Nasze pierwsze duże zlecenia to były głównie kontrakty na produkcję Private Label.
Kolejne lata to praca również nad naszymi własnymi brandami, które docelowo pozwoliły nam na rozszerzenie dystrybucji w szerokim rynku mass marketowym. Jako nowy brand zaczęliśmy od najmniej angażującej kategorii – chusteczki antybakteryjne i odświeżające, które w późniejszych latach odegrały bardzo istotną rolę w pandemii. W 2019 roku powstała nasza linia ścierek do sprzątania Luba Comfort i linia naturalna Luba Naturals. W 2020 roku premierę miała nasza absolutnie wyjątkowa marka produktów dla niemowląt Luba Tuli. W doskonałym też momencie rozwinęliśmy ofertę nawilżanych papierów toaletowych, jest to kategoria która z roku na rok dwukrotnie się powiększa. W 2021 powstała też marka dedykowana naszym pieskom My Best Friend Dog. Wszystkie nasze brandy startowały od nawilżanych chusteczek lub ściereczek, jednak bardzo szybko zaczęliśmy też produkować asortyment w formie płynów, mleczek, szamponów i mydeł. Chcemy, aby nasze marki były multikategorialne.
Jak kształtuje się portfolio firmy?
Całe nasze portfolio skupia się na potrzebach członków rodziny i życiu domowym. Luba jako marka parasolowa skupia właśnie wszystkie te aspekty. Subbrandy jakie stworzyliśmy w jej ramach pogłębiają specjalizację i dbałość o wyjątkowe potrzeby, które są różne w zależności od sytuacji. Mogłabym tu o nich opowiadać godzinami. Nasze marki są naprawdę wyjątkowe. Odczarowały nie tylko codzienność naszych użytkowników, ale też same kategorie w sklepach, gdzie Kupcy widzą i doceniają nasze starania i pomysły. Wiemy, że tworzymy produkty i historie, których potrzebuje szeroki rynek. Nasz ostatni rok to „rok nagród”. Otrzymaliśmy tytuł Dziecięcej Marki Roku dla marki Luba Tuli, tytuł Rodzinnej Marki Roku dla produktów Luba Comfort i Luba Family. Jednym z ostatnich wyróżnień był też medal Najwyższa Jakość QI 2024 dla linii perfumowanych ściereczek do sprzątania Comfort. Niezwykle cieszymy się z tych nagród i mamy nadzieję, że wieści te pójdą w świat.
Co świadczy o konkurencyjności marki?
Z pewnością są to najwyższa jakość i bezpieczeństwo plus dbałość o aspekty środowiskowe. Kiedy dodamy do tego nasze unikalne marki i ich „niezwykłe talenty” powstają produkty, które odpowiadają na szerokie potrzeby użytkowników. Myślę, że to właśnie dzięki empatycznemu podejściu do potrzeb, zarówno tych racjonalnych jak i emocjonalnych nasze marki osiągnęły sukces, zdołały się wybić w tak krótkim czasie. Żyjemy w czasach gdzie często nasz dom jest właśnie naszą siłą i azylem, który ma nam budować bezpieczeństwo i komfort życia. Stąd pięknie pachnące i bezpieczne produkty do sprzątania. Z drugiej strony mamy też rodzicielstwo przed którym stoją nowe wyzwania i obawy o przyszłość naszego dziecka. Wyjątkowością naszych marek jest to, że wspierają użytkowników w dążeniu do ich samorealizacji pragnień i dobrostanu na co dzień. To powinien być dialog każdej nowoczesnej i odpowiedzialnej marki w dzisiejszych czasach.
Z jakiego produktu jest Pani najbardziej dumna?
Jestem fanką wszystkich naszych produktów. Jako kobieta bardzo aktywna zawodowo, matka i żona doceniam je absolutnie wszystkie! Nasze produkty to bardzo dobra jakość, którą doceniają klienci. Są wyjątkowo trwałe i jednocześnie delikatne dla skóry. Wszystkie są przebadane dermatologiczne, mimo że nie wymaga tego prawo przy niektórych kategoriach, jak np. z kategorii chustek do sprzątania .
Większość jednorazowych chusteczek nawilżanych stanowi realne zagrożenie dla środowiska, gdyż zawierają plastik - jak na kwestię związaną z ochroną środowiska odpowiada marka?
Jesteśmy wyjątkowo świadomym producentem w kwestiach środowiskowych. W naszym portfolio znajduje się wiele linii opartych na idei ochrony środowiska. Są to chusteczki których materiał jest w 100% pochodzenia naturalnego, jest biodegradowalny i kompostowalny. Receptury, które do nich tworzymy zawierają do 99% składników pochodzenia naturalnego. Stosujemy opakowania z mono materiału nadające się do recyklingu. Oferujemy produkty wegańskie i kompozycje pozbawione alergenów. W niektórych przypadkach jednak wrażliwość cenowa naszych konsumentów jest zbyt wysoka i nie decydują się na wybór produktu naturalnego. Aby jednak dać naszym konsumentom możliwość odpowiedzialnego wyboru w każdej z naszych kategorii stworzyliśmy linie naturalnych produktów. Dodatkowo produkty, które ten plastik zawierają są opatrzone informacją na froncie, dzięki czemu konsument ma możliwość odpowiedniego zutylizowania chusteczki lub ściereczki. Nigdy nie wprowadzamy użytkowników w błąd. Nieustannie wyszukujemy i badamy nowe pro środowiskowe rozwiązania technologiczne, aby z roku na rok poprawiać nasz dobry, neutralny wpływ na planetę. Z ciekawostek – posiadamy największą na rynku ilość ściereczek do sprzątania na bazie składników pochodzenia naturalnego, mam na myśli linię Comfort – Soda, Ocet, Kwasek, całą linię Eco Dom oraz linię Naturals.
Proszę opowiedzieć o planach rozwojowych na przyszłość?
Dla nas przyszłość jest już tu i teraz. Wciąż będziemy mocno rozwijać nasze marki i asortyment o nowe produkty, które w kolejnych latach będą odczarowywały naszą codzienność. Z pewnością będziemy mocno przyglądać się trendom i zmieniającym się potrzebom i nastrojom konsumentom. Skupimy się mocno na pokoleniu Z, mamy świadomość tego, że to pokolenie będzie mieć mocny wpływ na rozwój naszych marek. W najbliższych latach powstanie też nowoczesna siedziba naszej firmy wraz z ogromnym, nowoczesnym parkiem maszynowym i magazynowym. I to już się właściwie dzieje. W tej przestrzeni będziemy skupieni na mocnym rozwinięciu technologii produkcji kosmetyków dla całej rodziny, a moce produkcyjne i logistyczne powinny zapewnić dostępność naszych produktów w całej Europie i jeszcze dalej.
2% sprzedaży netto w sklepie internetowym Luba Naturalnie produktów marki dziecięcej Tuli przeznaczane jest na fundację SOS Wioski Dziecięce.