Zwiń

Nie masz konta? Zarejestruj się

Fundacja Donateo i mikrodonacje – nowoczesne standardy polskiego CSR

Ten tekst przeczytasz w 2 minuty
donacja, csr, wsparcie
Fundacja Donateo i mikrodonacje – nowoczesne standardy polskiego CSR
fot. materiały prasowe

Mikrodonacje stają się nowym standardem odpowiedzialności społecznej w Polsce. Fundacja Donateo, pionier w tym obszarze, łączy technologię, transparentność i współpracę biznesu z NGO, pokazując, że nawet drobne wpłaty mogą generować realny wpływ społeczny.

Pionier mikrodonacji w Polsce

Fundacja Donateo powstała na bazie projektu Donateo, zainicjowanego przez firmę BetterPOS. Od początku swojej działalności postawiła na mikrodonacje jako nowoczesne narzędzie filantropii. – Byliśmy pionierem w wykorzystywaniu takiego narzędzia w Polsce, inspirując się doświadczeniami Francji i Wielkiej Brytanii, gdzie mikrodonacje funkcjonują od kilkunastu lat – podkreśla Anna Płatek, Członek Zarządu Fundacji. Już w 2020 roku firma BetterPOS rozpoczęła projekt Donateo, instalując datkomaty w przestrzeni publicznej, umożliwiając klientom wspieranie organizacji z trzeciego sektora przy okazji codziennych zakupów czy korzystania z usług. – Chcieliśmy, aby każdy mógł pomagać przy codziennych czynnościach, bez dodatkowego wysiłku czy komplikacji – dodaje Płatek.

Przełomowe momenty i akceptacja społeczna

Rok 2022 w projekcie Donateo okazał się kluczowy – mikrodonacje wdrożono jednocześnie w sieciach stacjonarnych, takich jak Auchan i Carrefour, oraz online, jak serwis Przelewy24. – Nie wiedzieliśmy jak Polacy zareagują na nową formę wsparcia, okazało się, że mikrodonacje w Polsce przyjęły się bardzo dobrze – zaznacza Płatek. – Nasz raport pokazuje, że współcześni konsumenci chętniej wybierają sieci prowadzące działania wspierające organizacje z trzeciego sektora. Chcą pomagać szybko, łatwo, często i cyfrowo – tak samo, jak płacą za zakupy czy usługi. To model, który przekłada się również na pomaganie. Dlatego korzystamy z nowoczesnych technologii płatniczych w codziennych transakcjach – i stąd właśnie powstała technologia BetterPost, czyli mikrodonacje – dodaje. Badania Fundacji wskazują, że 77% klientów spotkało się z mikrodonacjami, a połowa z nich zdecydowała się wesprzeć organizacje dobroczynne drobną wpłatą. – To dowód na rosnącą akceptację społeczną i potencjał technologii w nowoczesnej filantropii – podkreśla Płatek.

Wsparcie zróżnicowanych inicjatyw społecznych

Fundacja Donateo wspiera szerokie spektrum celów dobroczynnych wielu organizacji. Wśród największych działań znalazły się zbiórki z Federacją Polskich Banków Żywności (akcja: Ciepły posiłek dla potrzebujących), Polską Akcją Humanitarną (akcja: SOS-Powódź), Stowarzyszeniem WIOSNA (projekt Szlachetna Paczka), Fundacją Sensoria (projekt BohaterON; zbiórka na rzecz Powstańców Warszawskich), Fundacją Onkologiczną Alivia, Fundacją Castorama (wsparcie projektu ”Dobry Dom. Lepszy start w dorosłość”), Fundacją Serca dla Maluszka, Fundacją Avalon, Fundacją Aeris Futuro (akcja ”Czas na Las. Posadź drzewo”), Fundacją Dorastaj z Nami (akcja: Pomóż dzieciom. W podziękowaniu za służbę ich rodziców). Aktualnie toczy się zbiórka w ramach projektu Wielka Wyprawa Maluchów, na rzecz dzieci poszkodowanych w wypadkach drogowych z Fundacją Stars4Stars oraz akcja “Daj dzieciom dobry start. Wspieraj z nami polskie domy dziecka” z Omenaa Foundation. Nasza działalność dobroczynna opiera się na dwóch filarach: parasolowym wsparciu organizacji dobroczynnych oraz szybkiej pomocy osobom dotkniętym nagłymi kryzysami. – Polacy najchętniej wspierają dzieci, osoby chore oraz zwierzęta. Ekologia znajduje się w dalszej kolejności, ale wszystkie inicjatywy mają realny wpływ – podkreśla Płatek. We wrześniu 2024 roku Fundacja Donateo dzięki partnerom Przelewy24 oraz Carrefour wsparła setki osób poszkodowanych w wyniku powodzi, organizując ogólnopolską zbiórkę i dostarczając najbardziej potrzebującym rodzinom artykuły pierwszej potrzeb oraz sprzęt do usuwania skutków kataklizmu.

Transparentność i odpowiedzialne pośrednictwo

Kluczowym elementem działań Fundacji jest transparentność i odpowiedzialne pośrednictwo w pomaganiu. Każda akcja ma jasno określony cel, a uczestnicy mikrodonacji są na bieżąco informowani o wynikach i realnym wpływie ich wsparcia. – Po zakończeniu zbiórki komunikujemy, ile udało się zebrać. i jakie konkretne efekty przyniosła pomoc. To buduje zaufanie i pozwala na długotrwałe relacje między darczyńcami a organizacjami – wyjaśnia Członkini Zarządu Fundacji.

Partnerstwo biznesu i NGO – realny wpływ społeczny

Fundacja Donateo angażuje coraz więcej firm w nowoczesne projekty CSR. Współpraca z firmami, takimi jak Auchan, Carrefour czy Castorama, pozwala łączyć potrzeby biznesu i organizacji pozarządowych. – Biznes staje się coraz bardziej świadomy i chętny do dzielenia się swoim kapitałem z potrzebującymi, a pracownicy coraz częściej oczekują takich działań od swoich pracodawców – podkreśla Płatek. W dłuższej perspektywie Fundacja dąży do tego, aby mikrodonacje stały się integralną częścią planów CSR w firmach i były dostępne w jak największej liczbie sklepów – zarówno w mniejszych miejscowościach, jak i w skali ogólnopolskiej. – Chcemy, żeby pomaganie przez mikrodonacje stało się częścią codzienności, by reagować szybko i wspierać lokalnie, przy różnych okazjach, w sposób przejrzysty i rzetelny. To kultura pomagania na co dzień, którą staramy się budować od początku – dodaje Płatek. Dzięki połączeniu technologii, transparentności i współpracy międzysektorowej Fundacja Donateo pokazuje, że nawet mikrodonacje mogą generować znaczący wpływ społeczny i wprowadzać nowoczesne standardy w polskiej filantropii.

Bartosz Parchoniuk

donateo logo
fot. materiały prasowe