
Z niewielkiego biura i kilkuosobowego zespołu do pozycji lidera w branży stolarki otworowej – tak w skrócie można opisać drogę rozwoju Schüco International Polska. Dziś firma oferująca wysokiej jakości systemy okien, drzwi i fasad znana jest z łączenia najwyższej precyzji technologicznej z troską o środowisko naturalne oraz realizacji tak prestiżowych projektów, jak Q22 w Warszawie, Olivia Six w Gdańsku, budynek Wydziału Studiów Międzynarodowych i Politycznych UJ w Krakowie czy Hotel Ibis Style w Warszawie. Z okazji 30-lecia obecności na polskim rynku, rozmawiam z Markiem Mędrkiem – Dyrektorem Generalnym Schüco International Polska Sp. z o.o.
Jak zaczęła się Państwa historia i co zmieniło się przez te trzy dekady?

Marek Mędrek: Schüco Polska powstało w 1995 roku jako siostrzana spółka niemieckiej firmy Schüco International KG z siedzibą w Bielefeld. Zaczynaliśmy skromnie – z biurem w Warszawie, magazynem w Łodzi i kilkoma pracownikami. Od tego czasu przeszliśmy długą drogę i dziś jesteśmy jednym z liderów branży stolarki otworowej w Polsce. Nasz rozwój to efekt konsekwentnych działań, otwartości na zmieniające się potrzeby rynku i nieustannego dążenia do innowacji.
Jak aktualnie kształtuje się Państwa oferta?
MM: Nasze portfolio obejmuje nie tylko systemy okien, drzwi wejściowych i przesuwnych z wysokiej jakości PVC-U i aluminium, nowoczesnych fasad, osłon przeciwsłonecznych, ale także rozwiązania z zakresu automatyki, wentylacji oraz kompleksowego bezpieczeństwa budynków. Wszystkie nasze rozwiązania spełniają najbardziej rygorystyczne wymagania techniczne, co potwierdzają liczne badania i certyfikaty. Równolegle dostarczamy zaawansowane rozwiązania cyfrowe wspierające projektowanie, kalkulację i produkcję – włącznie z dedykowanymi maszynami i wyposażeniem warsztatowym. Integralną częścią naszego podejścia są również profesjonalne szkolenia dla producentów stolarki, które pozwalają zagwarantować najwyższą jakość produktów tworzonych w naszych systemach.
Jak ocenia Pan aktualną sytuację na polskim rynku stolarki otworowej?
MM: To rynek trudny i niezwykle konkurencyjny, na którym często dominuje cena. Sytuację dodatkowo utrudniły skutki wojny w Ukrainie i polityki celnej USA. Mimo to jesteśmy umiarkowanie optymistyczni – obserwujemy oznaki ożywienia, m.in. dzięki programowi „Czyste Powietrze” i spadkom stóp procentowych. Dla nas priorytetem jest nie tyle zwiększanie wolumenu, co współpraca z partnerami, którzy rozumieją naszą filozofię i są w stanie sprostać naszym standardom jakości.
Jakie inwestycje realizowali Państwo w ostatnim czasie?
Mocno stawiamy na gospodarkę cyrkularną. W PVC-U zamknęliśmy obieg materiałowy, tworząc własną sieć zbiórki i spółkę RE:CORE. W aluminium wprowadziliśmy profile o obniżonym śladzie węglowym i podpisaliśmy umowy z TSR Group oraz Saint-Gobain na recykling aluminium i szkła. Wszystko to wpisuje się w naszą strategię do 2030 roku, która zakłada promowanie projektowania cyrkularnego i pełnej zgodności z zasadami zrównoważonego rozwoju.
Rozumiem, że zrównoważony rozwój to dla Państwa coś więcej niż tylko modne hasło.
Zdecydowanie tak. Pokazuje to m.in. nasz program Carbon Control, który wspiera projektowanie budynków o niskim bilansie węglowym. Naszym celem jest sprawienie, by każdy produkt nadawał się do efektywnego demontażu i recyklingu, a każdy materiał – do ponownego użycia. Chcemy, by docelowo każde okno mogło być źródłem wysokiej jakości surowców do produkcji kolejnych okien. Mamy w ofercie aż 95 systemów certyfikowanych w standardzie Cradle to Cradle – nikt inny nie osiągnął takiego wyniku.
A jak wyglądają Państwa plany rozwoju na kolejne lata?
W Polsce konsekwentnie umacniamy pozycję w segmencie PVC-U i systemów aluminiowych. Zacieśniamy współpracę z architektami oraz tworzymy synergiczne połączenia oferty PVC i aluminium. Globalnie działamy już w ponad 80 krajach – od Europy przez Azję, aż po Australię. Obecnie dynamicznie rozwijamy się w Indiach, Japonii i Chinach.
Na koniec – są Państwo laureatem wielu nagród, jakie wyróżnienia są dla Państwa szczególnie ważne?
W tym roku otrzymaliśmy kolejny już Złoty Laur Klienta, tym razem w kategorii stolarka drzwiowa i okienna. Jesteśmy także dumni z nagrody przyznanej przez Związek POiD podczas XV Kongresu Stolarki Polskiej – statuetki za 30 lat działalności. Wszystko to potwierdza, że nasza droga – pełna zaangażowania, jakości i innowacji – została doceniona zarówno przez branżę i partnerów, jak i odbiorców indywidualnych.
Dziękuję za rozmowę
Bartosz Parchoniuk
