Trzy dekady, tysiące metrów kwadratowych wybudowanych obiektów i niezmiennie jeden cel - tworzyć przestrzenie, które przetrwają próbę czasu. Budecon S.A. trzy dekady temu zaczynał jako mały, rodzinny biznes, dziś jest liderem w budownictwie i nieruchomościach komercyjnych. O sukcesji, wyzwaniach i tym co wyróżnia firmę na tle konkurencji opowiada Edyta Pucharska – Prezes Zarządu.
Budecon na przestrzeni lat
Historia firmy Budecon sięga lat 90. XX wieku, kiedy dwóch przedsiębiorców postanowiło połączyć siły, by stworzyć coś większego. - Z opowieści taty wiem, że na początku było ciężko. Brakowało środków, a pieniądze od klientów nie zawsze przychodziły na czas. Mimo to krok po kroku mój ojciec budował markę firmy – wspomina Edyta Pucharska. Spółka zaczynała od mniejszych inwestycji budowlanych, ale z czasem rozszerzyła działalność na nieruchomości komercyjne. - Widzieliśmy potencjał rynku, dlatego postawiliśmy na rozwój i dywersyfikację działalności – wyjaśnia Pani Prezes. Dziś Budecon działa jako generalny wykonawca i deweloper komercyjny. Na swoim koncie mają realizację takich projektów jak - Port Łódź dla Inter IKEA Centre Polska S.A., Centrum Konferencyjno-Kongresowe Targów Kielce z widokową wieżą, czy jedną z najnowocześniejszych strzelnic w Europie, która została wykonana dla Szkoły Policji w Katowicach. Każda realizacja to nasza wizytówka, za którą stoi zespół ludzi - fachowców – fundament Budeconu – podkreśla Prezes Zarządu. Jednym z kluczowych momentów w historii spółki był proces sukcesji. - Przez lata naturalnie przygotowywaliśmy się do przejęcia firmy od taty. Z bratem, który jest obecnie wiceprezesem zaczynaliśmy od praktyk w wakacje czy pomocy na budowach, a później angażowaliśmy się coraz bardziej w działalność operacyjną. Różnice zdań i odmienne pomysły są nieuniknione, ale kluczem do udanej sukcesji jest kompromis i wzajemne zrozumienie. To wymaga ciężkiej pracy i otwartości na zmiany każdej ze stron – podsumowuje Edyta Pucharska.
Zaufany partner
Firma od lat współpracuje z największymi sieciami handlowymi takimi jak: Ikea, Castorama, Leroy Merlin, Media Expert a także Biedronka i Stokrotka. Od początku naszej działalności jesteśmy związani z Jeronimo Martins Polska S.A.. Realizowaliśmy dla nich kilkaset dyskontów na terenie całej Polski. Dziś w naszym portfolio znajduje się kilkadziesiąt obiektów, które wynajmujemy tej sieci. Co zatem wyróżnia Budecon na tle konkurencji? - Naszą siłą jest szybkość podejmowania decyzji i elastyczność, jakie daje struktura firmy rodzinnej, my działamy sprawnie, co doceniają zarówno inwestorzy, jak i pracownicy – wyjaśnia Edyta Pucharska. Spółka kładzie ogromny nacisk na rzetelność i wiarygodność. - Dbamy, aby nasi podwykonawcy zawsze otrzymywali wynagrodzenie na czas, a współpraca opierała się na wzajemnym zaufaniu – dodaje. Przedsiębiorstwo cechuje się także kompleksowym podejściem do realizacji projektów. - Obsługujemy inwestycje od początku do końca – od pozyskania nieruchomości, przez projekt i budowę, aż po wynajem obiektów. Klienci wiedzą, że dostają najwyższą jakość, bo dzięki naszemu doświadczeniu rozumiemy specyfikę rynku nieruchomości komercyjnych – podkreśla Prezes Zarządu.
Czas kobiet
Budecon jest również przykładem, jak zmieniają się role w tradycyjnie zdominowanej przez mężczyzn branży budowlanej. - 21 lat temu, gdy zaczynałam pracę to był to rynek niemal w 99% męski. Bywało ciężko, zdarzało się, że po rozmowach wychodziłam i płakałam. Niektórzy próbowali udowodnić mi, że nic nie wiem i nie potrafię. Dziś jest inaczej, choć nadal kobiety muszą udowadniać swoje kompetencje – opowiada Edyta Pucharska. Obecnie w spółce kobiety pełnią role inżynierów czy kierowników budów. Pracują także
w działach administracji.
Wyzwania
Firma inwestuje w nowe technologie. - Zainstalowaliśmy fotowoltaikę w kilku naszych obiektach. Zmiany są nieuniknione – musimy odpowiadać na potrzeby rynku, ale także spełniać wymogi formalne w przetargach. - zaznacza Edyta Pucharska. Rok 2024 to dla Budeconu czas wyzwań, ale także szansa na dalszy rozwój w zmieniającym się otoczeniu gospodarczym. - Branża budowlana nadal odczuwa skutki pandemii i wojny w Ukrainie. Również rynek komercyjny się zmienia – coraz więcej buduje się parków handlowych zamiast dużych galerii. To odpowiedź na potrzeby konsumentów, którzy cenią sobie dostępność i wygodę. My spełniamy te potrzeby i poszerzamy segment obiektów na wynajem, co daje nam także stabilność w trudnych czasach – puentuje Edyta Pucharska.
Firma po raz piętnasty otrzymała nagrodę w programie Przedsiębiorstwo Fair Play- Diamentową Statuetkę Przedsiębiorstwa Fair Play! Przy przyznawaniu nagrody sprawdzane są wszystkie aspekty działalności firmy, w tym sposób i styl prowadzenia przedsiębiorstwa, a nie tylko jego wyniki ekonomiczne czy jakość wyrobów. Celem programu jest promowanie etyki w działalności gospodarczej rozumianej jako właściwe zarządzanie relacjami z różnymi interesariuszami firmy, tj.: z klientami, kontrahentami, pracownikami, wspólnikami, społecznością lokalną, a także władzą lokalną i państwową.
Martyna Muszczak