Zwiń

Nie masz konta? Zarejestruj się

Na fali innowacji - Express Car Rental rewolucjonizuje wynajem samochodów

Ten tekst przeczytasz w 4 minuty
express car rental
fot. materiały prasowe

Największa polska wypożyczalnia samochodów, Express Car Rental, odnotowuje ciągły wzrost na rynku wynajmu samochodów osobowych i dostawczych. Z ponad 600 pracownikami i bogatym portfolio zadowolonych klientów, Express kontynuuje swoją misję dostarczania usługi wynajmu  najwyższej jakości, które przekładają się na komfort i satysfakcję klientów. W dzisiejszym wywiadzie Magdalena Hibner - Dyrektor linii biznesowej Rent a Car, podzieliła się swoimi obserwacjami na temat ewolucji branży, przyszłości firmy oraz kluczowych strategii, które przyczyniły się do jej sukcesu.

Wypożyczalnia Express Car Rental jest znana z wprowadzania innowacyjnych rozwiązań na rynek wynajmu pojazdów. Czy może Pani opowiedzieć, jakie pionierskie usługi lub technologie firma zastosowała jako pierwsza w branży?

M.H.: Już w latach 2009-2010 zidentyfikowaliśmy lukę na rynku pomiędzy wynajmem krótko- i długoterminowym, wprowadzając jako pierwsza w Polsce firma, koncepcję wynajmu średnioterminowego. To rozwiązanie, które pozwoliło klientom wynajmować samochody na miesiące i szybko stało się standardem w branży. 

Magdalena Hibner - Express Car Rental
Magdalena Hibner - Express Car Rental /
fot. materiały prasowe

W 2016 roku uruchomiliśmy usługę car sharingu pod nazwą Traficar. Jako pierwsi na polskim rynku umożliwiliśmy klientom odbiór samochodu w dowolnym miejscu w obrębie wyznaczonej strefy, co było kolejnym krokiem w kierunku zwiększenia elastyczności i wygody. Traficar zadebiutował w Krakowie z flotą 100 aut, a obecnie jest dostępny w 28 polskich miastach korzystając z floty ponad 5000 pojazdów.

W okresie intensywnej digitalizacji, Express Car Rental ponownie zainicjował w  branży nowe podejście do usługi, wprowadzając obsługę wynajmu przez tablety, eliminując przy tym potrzebę stosowania papierowych dokumentów i tradycyjnych protokołów. Ta zmiana nie tylko ułatwiła proces wynajmu, ale również utrzymała ducha innowacji, który jest wpisany w nasze DNA. 

Podczas pandemii COVID-19, szybko dostosowaliśmy się do nowych warunków, wprowadzając wzorem linii lotniczych odprawę online, co pozwoliło na ograniczenie fizycznego kontaktu na linii kierowca - Klient i dalszą digitalizację usługi. Dziś jest to rozwiązanie, z którego Klienci korzystają bardzo chętnie, dzięki temu, że wszystkie formalności mogą załatwić w komfortowych warunkach (np. w domowym zaciszu) i bez presji czasu. Bez pośpiechu i bez stresu pozostaje już tylko cieszyć się długo wyczekiwanym urlopem lub po prostu wyjazdem. 

Dziś, na początku 2024 roku, firma kontynuuje swoją tradycję wprowadzania innowacji do swoich usług, które odpowiadają na zmieniające się potrzeby klientów i rynku. Pozostajemy wierni swojemu wizjonerskiemu podejściu do biznesu, zawsze szukając nowych, ekscytujących sposobów na rozwój i ulepszanie swojej oferty. Ciąg dalszy nastąpi, ponieważ innowacja jest nieodłącznym elementem naszej strategii i przyszłości.

Czy rok 2023 był pomyślnym okresem dla branży wynajmu samochodów i czy obserwuje Pani oznaki pełnego odbudowania się rynku do poziomu sprzed pandemii COVID-19?

express car rental
/
fot. materiały prasowe

M.H.: Według danych PZWLP, w porównaniu do roku 2022, sektor odnotował wzrost o 12,3%, co świadczy o stopniowym, lecz stabilnym powrocie do dynamiki sprzed pandemii. Wzrost w segmencie wynajmu krótko- i średnioterminowego przekroczył 9%. W kontekście ruchu lotniczego, po trzech kwartałach 2023 roku, obserwowaliśmy znaczące ożywienie. Większość polskich lotnisk odnotowała ruch na poziomie lub nawet wyższym niż w ostatnim roku przed pandemią, co miało bezpośredni wpływ na wzrost zapotrzebowania na usługi wynajmu samochodów. Co istotne, sektor również odpowiedział na te zmiany, wykorzystując potencjał wzrostu sprzedaży samochodów. Zwiększona dostępność nowych pojazdów na rynku spowodowała wzrost zapotrzebowania na auta zastępcze, zarówno wśród klientów indywidualnych, jak i biznesowych. Firmy ubezpieczeniowe również przyczyniły się do tego trendu, poszukując samochodów zastępczych dla swoich klientów w przypadku szkód komunikacyjnych. 

Podsumowując, rok 2023 był okresem, w którym sektor wynajmu samochodów nie tylko odzyskał swoją pozycję, ale również wykorzystał nowe możliwości, aby umocnić swoją rolę na rynku.

Czy obserwuje Pani trend wśród klientów preferujących rezerwowanie samochodów, finalizowanie formalności oraz dokonywanie płatności przez internet? Ponadto, czy wprowadzenie punktów spotkań z kierowcą na lotniskach, w miejsce tradycyjnych biur wynajmu, okazało się dobrym  rozwiązaniem dla Państwa firmy? 

M.H.: Wypożyczalnia Express już od dłuższego czasu stosuje model spotkań z kierowcą w wyznaczonych punktach określanych w branży jako meet&greet. Decyzja ta była podyktowana przede wszystkim względami ekonomicznymi – koszty utrzymania biur na siedmiu głównych lotniskach w Polsce są znaczące i ostatecznie musiałyby zostać przeniesione na klientów. Przeszliśmy zatem na model meet&greet, który jest dobrze znany i powszechnie stosowany w sektorze wynajmu samochodów na całym świecie. Sposób ten okazał się skuteczny, choć  wymaga od nas, aby każdy klient był odpowiednio poinformowany i zaopiekowany. To podejście pozwala na elastyczność i wygodę, a nasi klienci są świadomi tej formuły i zazwyczaj weryfikują szczegóły przed podróżą. Dzięki temu rozwiązaniu, możemy oferować konkurencyjne ceny, nie obciążając zainteresowanych dodatkowymi kosztami.

Czy usługa Rent a Car może być czymś więcej niż typowym wynajmem turystycznym, np. wynajmem samochodu na lotnisku?

M.H.: Wynajem samochodów dzisiaj zdecydowanie jest czymś więcej. Kanał turystyczny to jeden z trzech obszarów naszej działalności. Duży potencjał widzimy w klientach biznesowych. W Polsce zarejestrowanych jest 5 milionów firm, z których duża część ma potrzebę przemieszczania się, ale nie posiada własnej floty pojazdów. Mogą to być firmy działające w każdej branży, np. w branży medycyny estetycznej, której pracownicy odbywają wiele szkoleń i potrzebują na nie dotrzeć. Mogą to być osoby prowadzące jednoosobowe działalności, na co dzień pracujące przed komputerem, u których co jakiś czas pojawia się potrzeba odbycia podróży służbowej. 

Wszystkie te potrzeby zaspokoić może wynajem samochodu w Express, który dostosowuje się do potrzeb danej firmy:

  • Potrzebujesz samochodu na kilka godzin? Weź Traficara. 

  • Wyjeżdżasz na kilka dni? Skorzystaj z tradycyjnej usługi rent a car w Express

  • Potrzebujesz samochodu na kilka miesięcy? Wejdź na naszą stronę i wybierz jedną z kilkuset ofert samochodów dostępnych do wynajęcia od ręki. Zarezerwujesz i zapłacisz online. Umowa domyślnie podpisywana jest na 12 miesięcy, ale można zrezygnować w dowolnym momencie. 

  • Potrzebujesz samochodu regularnie, ale np. tylko przez kilka dni w miesiącu? Skorzystaj z umowy ramowej, która ogranicza formalności a rozliczenie dokonywane jest jedynie za konkretne wynajmy. 

Uświadamiamy przedsiębiorcom, że w obszarze przemieszczania się, zapewnienia mobilności, mogą brać pod uwagę naszą ofertę bez względu na to, jak bardzo różnorodne są ich potrzeby. 

Jakie są kluczowe cele strategiczne i plany rozwojowe firmy Express Car Rental na rok 2024 oraz na kolejne lata?

M.H.: Nasze plany na 2024 rok są zgodne z długoterminową wizją Grupy Express i skupiają się na ambitnym rozwoju procesu wynajmu samochodów. Naszym głównym celem jest dalsze usprawnianie i zwiększanie efektywności procesu wynajmu, a także rozwijanie projektu wynajmu elastycznego na dowolny okres. Chcemy pokazać naszym klientom, że pojazdy mogą być wynajmowane znacznie dłużej niż to było praktykowane wcześniej. Planujemy również wprowadzanie nowych technologii do automatyzacji usług, co pozwoli na jeszcze większą wygodę i dostępność dla naszych użytkowników. 

Zwykliśmy chwalić się dopiero efektami więc szczegóły tych innowacji i projektów będą ujawniane w miarę ich wdrażania. Już teraz możemy zapewnić, że będą one stanowić znaczący krok naprzód w jakości świadczonej przez nas usługi wynajmu samochodów.. Jesteśmy dumni, że nasi Klienci szybko dostrzegają korzyści płynące z nowych rozwiązań, które wprowadzamy i cieszymy się na możliwość dalszego rozwijania naszej oferty w nadchodzących latach.