Założona w 1989 roku przez pięciu doświadczonych udziałowców, firma Profplast od samego początku kieruje się pasją i zaangażowaniem w dziedzinie projektowania oprzyrządowań do przetwórstwa PVC oraz fabrykacji samego tworzywa. Obecnie, po ponad 30 latach działalności, trzech założycieli nadal sprawuje nad nią pieczę, utrzymując wysoki poziom doświadczenia technologicznego i produkcyjnego.
W niniejszym wywiadzie wspólnie z Prezesem Zarządu – Andrzejem Melcherkiem odkryjemy tajemnice sukcesu firmy oraz dowiemy się jakie innowacje i strategie stoją za jej ugruntowaną pozycją w branży.
Jak Pan sądzi, czy za sukcesem wieloletniej działalności firmy Profplast stoi jakość produkowanych wyrobów?
Andrzej Melcherek: Na nasz sukces składa się kilka elementów. Po pierwsze to wiedza i doświadczenie, które nabyliśmy latami przy projektowaniu oprzyrządowania. Od zawsze moją strategią było, że nie będziemy „konkurować w byle jakości”. Jeśli klient przyszedł do nas i powiedział, że chce szybko i tanio to mu dziękowaliśmy. Dodatkowo mamy stałe współprace. To już ponad 500 partnerów biznesowych. Znamy się od wielu lat i dzięki temu mogliśmy wypracować wspólne oczekiwania. Kolejnym ważnym składowym, są nasze magazyny, które mieszczą ponad 13 tys. rodzajów wyrobów. Należy zaznaczyć, że obecnie załoga spółki składa się z 98 osób. Pracujemy 7 dni w tygodniu, na 3 zmiany. To sprawia, że możemy zapewnić ciągłość dostaw. Bardzo ważne jest także tworzenie i utrzymywanie poprawnych relacji, zarówno w sytuacjach pozytywnych, jak i przy ewentualnych reklamacjach.
W jaki sposób dbają Państwo o zapewnienie najwyższej jakości?
A.M.: W Profplast przykładamy szczególną uwagę do skrupulatnych procesów kontroli norm oraz ciągłego doskonalenia praktyk. Spółka zobowiązała się do utrzymania najwyższych standardów, co potwierdza wprowadzenie i certyfikacja w RW TÜV w 2002 roku. Nasze działania nie ograniczają się jedynie do jednorazowego procesu zdobycia niezbędnych zaświadczeń. Dążymy do ciągłego doskonalenia procesów, co jest potwierdzone aktualnym utrzymaniem systemu zarządzania jakością zgodnie z normą ISO 9001:2008. Ponadto, zobowiązaliśmy się również do ochrony środowiska, co poświadcza posiadanie atestu środowiskowego zgodnie z normą ISO14001:2004 pod nadzorem TÜV NORD.
Panie Prezesie – cena versus jakość – na co stawia dzisiaj polski przedsiębiorca w dobie zwiększonych kosztów prowadzenia działalności oraz utrzymującej się wysokiej inflacji?
A.M.: Polscy przedsiębiorcy zdają sobie sprawę z wyzwań związanych m.in. z cenami surowców na światowym rynku. Współczesny krajobraz biznesowy niewątpliwie nakłada na nas konieczność rozważnego balansowania między kosztami a jakością. W tej sytuacji, elastyczność cenowa staje się kluczowym elementem strategii biznesowej.
A jak to wygląda w firmie Profplast?
A.M.: Chociaż cenowe aspekty są obecnie kluczowym elementem decyzji zakupowych, to nie zapominamy o jakości jako fundamentalnym atrybucie naszych produktów. Od zawsze moim priorytetem było utrzymanie najwyższych standardów, co potwierdzają certyfikacje i systemy zarządzania. Dodatkowo podjąłem działania wewnętrzne, które mają się przyczynić do obniżenia kosztów procesów. Obecnie wszyscy zmagamy się z wysokimi cenami energii, stąd u nas pomysł i realizacja instalacji fotowoltaicznej oraz zamiana oświetlenia na ledowe.
W takim razie zapytam na sam koniec, jak sprostać wymaganiom, żeby zdobyć konsumenta jutra? Jakie działania podejmuję firma Profplast w tym zakresie?
A.M.: Wyznaczamy sobie ambitne cele, mające na celu zaspokojenie rosnących wymagań klientów w sposób przyjazny dla otoczenia i zgodny z obowiązującymi przepisami prawnymi oraz normami ochrony środowiska, zarówno na poziomie krajowym, jak i lokalnym. W ramach naszej strategii stawiamy tak jak już wcześniej wspominałem na stałą współpracę z klientami, dążąc do pełnego zrozumienia ich bieżących i przyszłych potrzeb, aby skutecznie spełniać ich wymagania i oczekiwania.
Bartosz Parchoniuk