Zwiń

Nie masz konta? Zarejestruj się

Misyjność współczesnym obliczem biznesu

Ten tekst przeczytasz w 2 minuty
Agnieszka Servaas, CEO VIVE Management, współwłaścicielka VIVE Group
Agnieszka Servaas, CEO VIVE Management, współwłaścicielka VIVE Group
fot. materiały prasowe

Historia wielu przedsiębiorstw pokazuje, że sukces w biznesie to nie tylko wyniki finansowe i rosnące wykresy. W XXI wieku sukces mierzy się umiejętnością wykorzystaniu potencjału firmy, zatrudnianych osób oraz wprowadzaniem w życie wizji i strategii rozwoju. O tym, że biznes powinien być świadomy i mieć nową twarz rozmawiamy z Agnieszką Servaas, CEO VIVE Management, współwłaścicielką VIVE Group.

VIVE Textile Recyling to największa w Polsce firma w branży przetwarzania tekstyliów. Co ciekawe, od lat skupiają się Państwo na nowych inicjatywach. Jakie są obecnie priorytety VIVE?

To bardzo ciekawe pytanie, które dotyka istoty VIVE. Nazwa głównej spółki to VIVE Textile Recycling, a tak naprawdę zakres jej działań jest dużo szerszy. Myślę, że możemy powiedzieć, że dzisiaj Grupa VIVE jest ambasadorem świadomej zmiany w szeroko rozumianej cyrkularności w branży tekstylnej. Redefiniujemy potencjał tekstyliów, edukujemy, pokazujemy, że używane i niechciane ubrania nie są odpadem tylko surowcem XXI wieku.

Stąd potrzeba zmian w podejściu do biznesu?

Zmiana jest elementem życia. Skoro chcemy tworzyć świadomy biznes i wpływać na otoczenie zewnętrzne to jest ona nieuchronna i jako organizacja zdajemy sobie z tego sprawę. Dlatego tak ważna jest dla nas otwartość. Jako Grupa jesteśmy otwarci na potrzeby rynku, słuchamy potrzeb konsumentów, ale też naszych pracowników i osób, z którymi współtworzymy VIVE. Kolejnym pierwiastkiem jest ciekawość przekładająca się na innowacyjność, która jest dla nas kluczowa. Stworzyliśmy kompozyt tekstylny VIVE Texcellence, z którego można wytwarzać ławki, stoły ogrodowe czy pomosty nad rzekami. Z jednej strony zastępuje naturalne drewno, z drugiej odznacza się dużą wytrzymałością – unikatowa jest w nim też możliwość ponownego recyclingu. Tego typu technologie mają realny wpływ na otaczające nas środowisko. Zmian dokonujemy nie tylko na poziomie biznesu, ale i człowieka. Szukamy rozwiązań pozwalających nam jak najlepiej zarządzać naszymi zasobami ludzkimi tak aby wykorzystać ich naturalny talent i potencjał. To wszystko razem jest elementem harmonijnej kultury VIVE.

Czy to oznacza, że prowadzenie przedsiębiorstwa nabrało nowego wymiaru?

Wszystkie nasze potrzeby skupiły się na wartościach związanych z misyjnością. Zapraszamy do współpracy osoby, dla których ważny jest np. aspekt środowiskowy będący częścią naszego DNA. Tworzymy przestrzeń do spotkań, w której jest miejsce nie tylko na wyniki i cele biznesowe, ale przede wszystkim na podejmowanie działań mających głębszy sens. Wokół konkretnych wartości budujemy cały system, który jest potem implementowany na różnych poziomach świadomości organizacji. Dzisiejsza mądrość w tworzeniu biznesu, budowaniu społeczności polega na wzajemnym docenieniu różnorodności i kompetencji. Powinniśmy wzajemnie uzupełniać swoje kompetencje i przenosić je do biznesu, ale też naszego życia społecznego i osobistego.

Cyrkularność w branży odzieżowej ma przyszłość?

Z badań wynika, że średni skumulowany wskaźnik wzrostu w branży odzieży używanej pomiędzy 2023 a 2025 r. będzie wynosić 21 procent. To znaczy, że trendy o których mówimy, czyli świadomość związana z zagrożeniami klimatycznymi, szeroko rozumiana ekologia, zrównoważony rozwój to są zachowania, w postawach szczególnie młodych generacji, które są dla nich zupełnie naturalne. Dlatego też zainteresowanie cyrkularnością wzrasta. Obecnie jest to mocno ugruntowany trend, który przekłada się na świadome działanie społeczne związane m.in. z zainteresowaniem odzieżą z drugiego obiegu. Warto też przyjrzeć się temu, jak działają marki odzieżowe, które wprowadzają do sprzedaży ubrania wytworzone z różnych form recyclingu. Tak naprawdę obecnie wszyscy stoimy przed jednym wyzwaniem jakim jest obniżenie kosztów produkcji tego typu odzieży. Ubrania pozyskane z recyclingu są nieekonomiczne więc stworzenie technologii zmniejszających koszty ich produkcji jest kolejnym krokiem, który musimy zrobić.

Jest Pani Członkinią Rady Konsultacyjnej Wydziału Zarządzania Politechniki Warszawskiej. Celem katedry jest budowanie środowiska na rzecz rozwoju nowej przedsiębiorczości, szczególnie franczyzy. To temat, który także jest bliski Grupie VIVE.

Na radzie przy Politechnice Warszawskiej chcemy na podstawie zdobytej wiedzy, z zakresu franczyzy, tworzyć kompetencje związane ze startupami. W VIVE sieć franczyzową rozwijamy z dużą dynamiką i powodzeniem, choć muszę przyznać, że początkowo podchodziliśmy do niej z rezerwą. Doświadczenie, które mamy pozwala nam przygotować odpowiednie narzędzia dla naszych partnerów. W zarządzaniu trzeba mieć świadomość siebie, aby otworzyć się na to, że ktoś może stworzyć ciekawsze rozwiązania niż my sami, co z kolei da nam pewne korzyści. Franczyza to szansa dla młodych na wykorzystanie swego potencjału. Można powiedzieć, że jest to rozwiązanie hybrydowe gdzie z jednej strony są ludzie wiedzący jak prowadzić biznes, dzielący się doświadczeniem, pokazujący rozwiązania, dający wsparcie. Z drugiej mamy wrodzone talenty, osoby przedsiębiorcze chcące wziąć odpowiedzialność i zaangażować się w projekt – to rozwiązanie partnerskie, w którym korzystają obie strony. Franczyza może być też świadomą drogą przygotowania do biznesu – sposobem na to jak się szybciej i sprawniej nauczyć pewnych rzeczy, żeby za chwilę otworzyć kolejny startup. Łącząc różne talenty i doświadczenia można dużo wydajniej skalować efekt.

Izabela Zieleźnik

vive logo
/
fot. materiały prasowe