Przedsiębiorstwo Higiena Serwis z powodzeniem działa w branży czystości. Firma z roku na rok rozszerza swoją działalność, dostarczając sprzęt, artykuły higieniczne i środki czystości dla różnych podmiotów. O jej rozwoju, zmieniającym się otoczeniu i podejściu do ekologii opowiada właścicielka firmy Katarzyna Pietrzyk-Bilewicz.
Czy praca w tej branży od ponad 20 lat nadal może być wyzwaniem? Co sprawiło, że zaczęła Pani działać w tej branży?
Paradoksalnie, wszystko rozpoczęło się przez przypadek. Pomysł na działalność w branży dostaw artykułów higienicznych powstał ponad 28 lat temu, kiedy miałam kontakt z firmą, która prowadziła dystrybucję artykułów higienicznych. W latach 90-tych była to nisza i było mało firm na rynku, które oferowały takie rozwiązania. Obecnie to ogromna branża skupiająca producentów, dystrybutorów oraz potężny segment firm sprzątających. Moja firma zajmuję się dystrybucją szeroko pojętych artykułów higieniczno-czystościowych gdzie są to urządzenia i sprzęt, ale przede wszystkim stałe dostawy materiałów uzupełniających tj. papierowe ręczniki, papiery toaletowe, mydła, worki, środki chemiczne ale również specjalistyczne czyściwa przemysłowe, ręczniki fryzjerskie, podkłady medyczne, serwetki, kosmetyki hotelowe w tym z logo klienta. W tym roku nasze portfolio wzbogacamy o nowe portfolio produktów, tak aby jeszcze bardziej kompleksowo obsługiwać naszych klientów. Misją naszą jest dostarczanie ekologicznych towarów najwyższej jakości oraz otoczenie troską naszych klientów.
Jaka jest według Pani przyszłość branży czystości?
Ludzie przywiązują coraz większą wagę do higieny i czystości. Społeczeństwo się rozwija - również w kierunku oczekiwań. Obecnie miejsca pracy i miejsca publiczne oceniane są pod względem komfortu, wyposażenia, udogodnień i oczywiście czystości. Jest to duże wyzwanie dla właścicieli firm, którzy chcą mieć ładne i estetyczne miejsca pracy oraz zapewnić jak najwyższe standardy higieny dla swoich pracowników, gości lub kontrahentów. Sami użytkownicy oczekują bardzo dobrej jakości produktów. Ważne są systemy dozujące ograniczające zużycie, estetyka, funkcjonalność, wydajność, ekologia, certyfikaty, komfort użytkowania oraz bezpieczeństwo. Na przestrzeni zaledwie kilku lat wyprowadzono ogrom innowacji w maszynach sprzątających. Robotyka i automatyka stają się obecne w codziennym życiu. Praca w branża czystości cały czas jest wyzwaniem, ale równocześnie może być pasją i ekscytującą przygodą. Chcemy się rozwijać, wchodzić na nowe rynki i działać w nowych segmentach - stale podnosimy sobie poprzeczkę i wzajemnie napędzamy się do podnoszenia jakości naszych usług. Na naszym rynku cały czas widać ogromny potencjał, który chcemy wykorzystać. Myślę, że przyszłość to ekologia, nowoczesne i innowacyjne systemy oraz automatyka. Wprowadzanie nowych, alternatywnych rozwiązań surowców jak np. słoma z pszenicy czy specjalnych traw. Większa kondesacja koncentratów i nowe technologie czyszczenia bez użycia wody. Nie zapominajmy o zmianach zakupowych, logistycznych czyli bardzo dynamicznym rozwoju rynku e-commerce. Myślę też, że nastąpi też silna konsolidacja firm usługowych oraz dystrybucyjnych.
W jaki sposób Państwa działania oraz wybór produktów wpływa na poprawę środowiska?
Podstawą naszej działalności jest dostarczanie produktów i rozwiązań higienicznych, które w całym swoim cyklu życia są przyjazne dla środowiska. Jako dystrybutor produktów współpracujemy z firmami, które je wytwarzają i myślą o kolejnych pokoleniach. Nasi partnerzy wprowadzają bardzo dużo innowacyjnych rozwiązań, a ich produkcja jest oparta na zrównoważonym rozwoju. Czujemy się odpowiedzialni za otaczający nas świat, więc jako firma sadzimy drzewa. Współpracujemy z posadzimy.pl, i dla każdego klienta, który zrobi w naszym sklepie internetowym zakupy za określoną kwotę posadzimy drzewo. W naszym sklepie znajduje się asortyment posiadający certyfikaty ekologiczne. Stawiamy na produkty, które powstają w poszanowaniu przyrody, z surowców pozyskiwanych odpowiedzialnie i z legalnych źródeł. Stosujemy opakowania nadające się do recyklingu, spełniające szereg norm. Troska o środowisko i przyszłe pokolenia jest fundamentalną wartością w naszej działalności, dlatego dobieramy naszych partnerów według odpowiedniego klucza. Współpracujący z nami producenci środków higienicznych sami podkreślają, że oszczędzają energię poprzez zmniejszanie zużycia wody czy wpływają na jak najmniejsze wytwarzanie śladu węglowego. Firma Essity odbiera zużyte ręczniki do ponownego przetworzenia, a Cartiere Carrara sadzi drzewa oraz przy produkcji produktów Havana Forte przetwarza tylko zużyte kartony. Istotną kwestią jest zakup celulozy z certyfikowanych źródeł, gdzie praktyką jest, że na jedno ścięte drzewo sadzone są kolejne cztery. Kolejnym ważnym czynnikiem wpływającym na poprawę środowiska jest chemia biodegradowalna. Nie mogę nie wspomnieć o recyklingu, który odgrywa dużą rolę na naszym rynku.
Jak ocenia Pani świadomość ekologiczną klientów?
Coraz częściej otrzymujemy zapytania od naszych klientów o dostępność konkretnych produktów ekologicznych. Zakłady przemysłowe muszę spełniać odpowiednie normy i posiadać stosowne certyfikaty, a dla klientów to ważna kwestia. Pokazuje to tylko, że świadomość społeczeństwa w zakresie ekologii jest coraz większa. Doskonale widać to poprzez nowoczesne hotele, które są całkowicie skupione na ekologii. Materiały z których są wykonane, wyposażenie, ogrzewanie i zasilanie, wykończenie czy jedzenie - to wszystko ma podkreślać ich ekologiczny charakter. Nasza firma cały czas stara się edukować klientów, a w wielu przypadkach produkty ekologiczne są tańsze niż te zwykłe. Jeśli klient ma do wyboru produkt ekologiczny lub zwykły - wtedy wybierze ekologiczny, ponieważ każdy z nas chce mieć poczucie wpływu na środowisko. My, jako dystrybutor środków higienicznych chcemy to na każdym kroku podkreślać i promować produkty ekologiczne. Trzeba o tym głośno mówić: ekologia jest bardzo ważna!
Proszę podkreślić Państwa największe dotychczasowe osiągnięcia. Jak wyglądają plany na najbliższe lata?
Chcemy się cały czas dynamicznie rozwijać i stale, rok do roku nam się to udaje. Widzimy spory potencjał w naszej branży i staramy się wypełniać każdą zauważoną przez nas lukę. Kładziemy nacisk na obsługę klientów w perspektywie długoterminowej i konsekwentnie poprawiamy jakość naszych usług, ponieważ zawsze może być lepiej. Współpracujemy z wielką liczbą partnerów, m.in. z hotelami, restauracjami, zakładami przemysłowymi, restauracjami, firmami sprzątającymi, szpitalami, szkołami i instytucjami oraz wieloma innymi podmiotami. Największe osiągnięcia? Cieszę się z tego, gdzie jesteśmy teraz. Wszystkie doświadczenia - zarówno pozytywne jak i negatywne, które do tej pory zdobyłam, pozwoliły mi znaleźć się w obecnym miejscu. Błędy, które zdarzało mi się popełniać pozwalały mi wyciągać odpowiednie wnioski na przyszłość, bo należę do osób, które uwielbiają się uczyć i stale rozwijać. Jestem dumna z tego, że są z nami klienci, z którymi współpracujemy od lat, stale do nas wracają i podkreślają bardzo dobrą współpracę z Higieną Serwis. Mamy fantastyczny zespół ludzi, którzy pracują tu od lat i stale podnoszą swoje kwalifikacje. Stwarzamy im możliwości rozwoju i atrakcyjne warunki do wykonywania swoich obowiązków, co przenosi się na rynek pracy, ponieważ ludzie chcą u nas pracować. Każdego roku otrzymujemy wiele ważnych nagród, ale sukcesem dla mnie są relacje z naszymi klientami, ich pozytywne opinie oraz nasze relacje z firmie.
Pani Prezes, jaka jest według Pani idealna recepta na sukces?
Na początku trzeba podjąć decyzję, wyznaczyć sobie plan działania i być w tym konsekwentnym. Codziennie spotykamy różne problemy oraz zmiany i trzeba umieć się do tego dostosować. Musimy być elastyczni, przy czym musimy pamiętać o wyznaczonych przez nas ramach działania. Dobór ludzi i stworzenie z nich odpowiedniego zespołu to podstawa rozwoju firmy. Jednak jest to połowa sukcesu, ponieważ należy jeszcze się nauczyć z nimi odpowiednio współpracować. Musimy chcieć się rozwijać i koncentrować na wybranym celu. Należę do “zadaniowców”, więc jeśli wyznaczę sobie jakieś zadanie, to muszę je zrobić. Jeśli chodzi o bycie szefem - polecam nie brać na swoje barki wszystkich zadań. Po to zatrudniamy w firmie kompetentnych ludzi, żeby można im było wyznaczać konkretne zadania, a niektóre wykonają nawet lepiej od szefa (śmiech). Należy wyciągać wnioski z niepowodzeń i zachowywać otwarty umysł na uwagi czy nowe rozwiązania. Musi nam przyświecać wizja, a przy tym nie możemy się bać, bo strach to najgorszy doradca. Trzeba wierzyć w siebie, stale szukać inspiracji oraz być czujnym, gdyż na rynku stale dochodzi do zmian i trzeba się do nich jak najszybciej dopasowywać. Kontrola kosztów zawsze jest istotną kwestią, a w przypadku firm jeszcze bardziej. Bardzo dobre zarządzanie finansami to fundament w funkcjonowaniu biznesu i nie wolno o tym zapominać.
Mateusz Moskwik